The Common Illusion of Perfection:
For
the sake of inner peace, assume for a moment that you are the only person in
the world who never makes a mistake. You have no contradiction
between your actions and your words. You accept the ongoing conflict between truth
(Haq) and falsehood (Batil) and fully align yourself with the "Truth."
You are pure, clean, and extremely bold in your speech (candidness).
This
assumption is so common among every person in today's world that it requires
little deep research or study. The moment these traits a large part of which
are based on "Ego" (Anaaniyat) are found in a person,
understand that such a person can neither be candid (truthful in speech)
nor be a true identifier of right and wrong (Haqq and Batil). Nor can
they grasp the wide chasm that exists between their own words and
actions.
They
are the true opposite of wisdom and insight (Fehm-o-Farasat) and are
travelers heading in the opposite direction of their own proclaimed actions,
contrary to the claims of their own tongue. Such a person could be any one
of us.
The Journey to Becoming a Good Human:
Perhaps
there are very few people in the world who would accept their mistakes,
express regret, and simultaneously insist on not repeating those
mistakes. (In religious terms, such people are called "Wali"
or a saint/friend of God).
A
fundamental element of our society and national temperament is that we are
fault-finders (of others) and we continue the process of repeating our
own mistakes. This mistake, followed by its repetition, is an indication
that we are not good human beings.
The
entire journey from closeness to humanity to becoming a true human being is solely
connected to the worth we attach to the person sitting next to us. Is that
person somehow crushed under the weight of my wealth and property? Has
that person become the target of my high position and status? Or have
they become the guaranteed target of the vengeance of my authority and power?
Any aspect is possible. If this is the case, then instead of
cursing the Pharaohs, Nimrods, Hamans, and Yazids of the past, curse your own
self, because the spirit of Pharaoh, Nimrod, Haman, and Yazid has taken
up residence within you.
The Standard of a Noble Character:
Therefore,
becoming a good human being is proven by the measure that your self becomes
a center of hope. People should desire mercy from you, even beyond
their expectations.
Do
not build a personality where you are praised in your presence, and then
people curse and pray ill upon you in your absence.
Life
and all the realities connected to it have a deep connection with understanding
people (Insaan Shinasi). Displaying broad-mindedness (Wasee-ul-Qalbi)
will be the primary factor in becoming a connoisseur of human nature. A person
with a big heart has big thoughts, and a person who harbors big
thoughts always remains the center of attention.
What
do you think? Wouldn't we want to become such a person?
Dr. Riaz Razee | Date: September 30, 2025 | Skardu
ماضی کے فرعون و
نمرود، ہامان و یزید کو کوسنے کے بجائے اپنے اندر موجود اُس ناپسندیدہ ”شخصیت“ کو
کوسیں!
قلبی تسکین کےلئے
ایک بار فرض کرلیں کہ دُنیا میں آپ واحد انسان ہیں کہ جو کبھی غلطی نہیں کرتا۔ آپ
کے عمل میں اور قول میں کوئی تضاد نہیں۔ آپ حق اور باطل کے درمیان جاری مخاصمت کو
قبولیت بخشتے ہوئے اپنا پورا جھکاو ”حق“ کی طرف رکھتے ہیں۔ آپ پاک ہیں، صاف ہیں اور
بول چال (صاف گوئی) میں اِنتہائی بے باک ہیں۔ آج کی دنیا کے ہر انسان کا یہ مفروضہ
اس قدر عام ہے کہ گہری تحقیق یا مطالعہ کی چنداں ضرورت نہیں۔ جس جس انسان میں یہ
خصلتیں جس کا غالب حصہ ”انانیت“ پر مبنی ہے، پائی جائیں سمجھ لیں کہ وہ انسان نہ
تو صاف گو ہوسکتا ہے، نہ تو حق اور باطل کا شناسا اور نہ ہی قول و فعل میں موجود
وسیع خلیج کو سمجھ سکتا ہے۔ وہ فہم و فراست کا حقیقی مخالف اور اپنی ہی زبان کے
دعوے کے برعکس اپنے فعل کی مخالف سمت کا مسافر ہے۔ ایسا انسان ہم میں سے کوئی بھی
ہوسکتا ہے۔
شاید کہ دنیا کا
کوئی انسان ہوگا جو اپنی غلطیوں کو قبول کرتے ہوئے پیشمانی کا اظہار کرے اور ساتھ
ہی ساتھ دوبارہ غلطیوں کے تکرار میں اصرار نہ کرے۔ (مذہب کی زبان میں ایسے لوگوں
کو ”ولی“ کہتے ہیں)
ہماری سوسائٹی
اور قومی مزاج کا یہ بنیادی عنصر ہے کہ ہم غلط شناس ہیں اور غلطیوں کو دہرانے کا
عمل جاری رکھے ہوئے ہیں۔ لیکن یہ غلطی اور پھر اُس غلطی کا دوبارہ تکرار اس بات کا
غماز ہے کہ ہم اچھے انسان نہیں۔ انسانیت سے قربت اور پھر انسان بننے تک کا پورا
سفر صرف اور صرف اِس بنیاد سے جُڑا ہوا ہے کہ برابر میں بیٹھا انسان ہماری نظر میں
کیا وقعت رکھتا ہے۔ آیا وہ انسان کہیں میری دولت اور جائیداد تلے دبا ہوا تو نہیں،
وہ انسان میرے عہدے اور بلند و بالا مرتبے کا نشانہ تو نہیں بن چکا یا میرے اختیار
و اقتدار کے انتقام کا یقینی ہدف بن چکا ہے۔ کوئی بھی پہلو ممکن ہوسکتا ہے۔ اگر
ایسا ہے تو پھر ماضی کے فرعون و نمرود اور ہامان و یزید کو کوسنے کے بجائے اپنی
ذات کو کوسیئے کہ آپ کے اندر بھی فرعون و نمرود، ہامان و یزید ڈیرہ جماچکے ہیں۔
لہٰذا اچھا انسان بننا اِس نہج سے ثابت ہے کہ آپ کی ذات اُمیدوں کا مرکز ہو۔ لوگ
توقعات سے زیادہ رحم کے متمنی ہوں۔ ایسی شخصیت نہ بنائیں کہ آپ کی موجودگی میں آپ
کی ستائش ہو اور آپ کی غیر موجودگی میں لوگ آپ کو کوسیں اور بد دعائیں دیں۔ زندگی
اور اِس سے جُڑے تمام حقائق انسان شناسی سے گہرا تعلق رکھتے ہیں۔ انسان شناس بننے
کےلئے وسیع القلبی کا مظاہرہ بنیادی عنصر ہوگا اور بڑے دل کے انسان کی سوچ بڑی
ہوتی ہے اور جو انسان بڑی سوچ کا حامل ہو اُس کی ذات ہمیشہ مرکزِ نگاہ ٹھہرتی ہے۔
کیا خیال ہے۔۔ایسا انسان بننا ہم نہیں چاہیں گے؟
ڈاکٹر ریاض رضیؔ | مورخہ 30 ستمبر 2025ء | سکردو



No comments:
Post a Comment
If you harbor any reservations regarding this website or any specific article, I wholeheartedly welcome and encourage you to voice your concerns. Your perspective is valued and will serve as motivation for me to continually improve and enhance the quality of the content provided.